زندگی آنلاین
نگاهی نو به زندگی دیجیتالی
درباره وبلاگ


هرکسی که دوست داشت در این وبلاگ نویسندگی کنه،شرایط خودش را در فرم تماس با ما اعلام کنه و همچنین ایمیل تون رو قرار بدید تا باهاتون تماس بگیریم.

مدیر وبلاگ : Mohammad Chehregani
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
رقابت بین غول‌های دره سیلیكون، چگونه آینده دنیای رایانش همراه را متحول خواهد کرد؟

نویسنده: پیتر باروز منبع: بیزنس ویك، ژانویه 2010 ترجمه: امین كلانتری

اشاره:
در پنجم ژانویه سال 2010، شركت گوگل كاری را شروع كرد كه بسیار شبیه الگوهای كاری و رفتاری اپل بود. غول بزرگ و یازده ساله دنیای موتورهای جست‌وجو كنفرانسی را در GooglePlex در مانتین ویو كالیفرنیا ترتیب داد و در آن یك اسمارت‌فون لمسی مدرن به نام Nexus One را با طراحی خاص خود عرضه كرد. این گوشی هوشمند كه از سیستم‌عامل گوگل با نام آندروئید استفاده می‌كند، از طریق یك سایت خرده‌فروشی وابسته به گوگل عرضه شده و با یک عبارت تبلیغاتی (تلاقی وب و تلفن) به بازار معرفی شد که به اندازه شعار اپل برای آی‌فون (اینترنت در جیب شما) که در سال 2007 عرضه شد، ساده و خوش‌بینانه است

در پنجم ژانویه سال 2010، شركت گوگل كاری را شروع كرد كه بسیار شبیه الگوهای كاری و رفتاری اپل بود. غول بزرگ و یازده ساله دنیای موتورهای جست‌وجو كنفرانسی را در GooglePlex در مانتین ویو كالیفرنیا ترتیب داد و در آن یك اسمارت‌فون لمسی مدرن به نام Nexus One را با طراحی خاص خود عرضه كرد. این گوشی هوشمند كه از سیستم‌عامل گوگل با نام آندروئید استفاده می‌كند، از طریق یك سایت خرده‌فروشی وابسته به گوگل عرضه شده و با یک عبارت تبلیغاتی (تلاقی وب و تلفن) به بازار معرفی شد که به اندازه شعار اپل برای آی‌فون (اینترنت در جیب شما) که در سال 2007 عرضه شد، ساده و خوش‌بینانه است.


در همان روز شركت اپل نیز كاری را انجام داد كه به الگوهای كاری و رفتاری گوگل بسیار شباهت داشت. استیو جابز، سلطان کنفرانس‌های پرهیاهوی عرضه محصولات و توسعه داخلی، خبر از یك خرید استراتژیك می‌دهد. این شركت در یك قرار داد 257 میلیون دلاری، شركت دیگری را به نام Quattro Wireless خریداری می‌كند. این شركت در زمینه تبلیغات فعال است و در زمینه شناسایی هدف آگهی‌ها براساس الگوهای رفتاری مشتری، از شركت‌های برتر به شمار می‌آید.

وقتی شركت‌ها شروع به تقلید از یكدیگر می‌كنند، معمولاً یا تعریف از دیگری و چاپلوسی در میان است یا جنگ. درباره گوگل و اپل، هر دو مورد صادق است. این دو شركت كه در دره سیلیكون و در فاصله كمتر از پانزده کیلومتری یكدیگر قرار دارند، سال‌ها است كه به عنوان شركت‌های مطرح و شناخته‌شده، فعالیت می‌کنند.

 

                                                            اریك اشمیت، موقعیت شغلی خود را در اپل به دلیل

                                                            افزایش اختلافات گوگل با این شرکت ترك كرد.

     جابز اعتقاد دارد توسعه برنامه‌هابرای حفظ موقعیت

      گوشی‌های آی‌فون، امری حیاتی است.

 

جابز و مدیرعامل گوگل، اریك اشمیت، كه هر دو 54 ساله هستند،‌ سال‌های زیادی را در نزاعی جداگانه بر ضد مایكروسافت سپری كرده‌اند، درحالی‌که اشمیت در شركت‌های سان مایکروسیستمز و ناول نیز فعالیت داشته است. به مرور زمان آن‌ها از متحدین فكری، به متحدین استراتژیك تبدیل شدند. وقتی اپل در سال 2006 درحال تشکیل هیئت مدیره بود، جابز اشمیت را انتخاب کرد. جابز در آن‌زمان گفت: «عملكرد اریك به عنوان مدیرعامل شركت گوگل، بسیار عالی است.» و در همان زمان اشمیت نیز شركت اپل را «یكی از قابل تحسین‌ترین شركت‌های جهان» برشمرد.


تنش در روابط این دو شركت بزرگ دره سیلیكون، تقریباً از اواخر سال 2007 یعنی زمانی كه گوگل از برنامه‌های خود برای توسعه سیستم‌عامل آندروئید برای گوشی‌های موبایل خبر داد، شروع شد. اپل در ماه ژانویه همان سال گوشی آی‌فون خود را عرضه‌كرده‌بود و به این ترتیب واضح بود كه دو شركت به رقابت و كشمكش در عرصه گوشی‌های هوشمند وارد شده‌اند. با وجود این، هر دو شركت می‌دانستند كه رقبای قدرتمند دیگری در این بازار وجود دارند كه از جمله آن‌ها می‌توان به نوكیا، سامسونگ و RIM اشاره كرد.


 بعد از آن‌كه شركت‌های تولیدكننده نرم‌افزار، شروع به تولید هزاران برنامه برای گوشی‌های موبایل كردند، به سرعت مشخص شد كه گوشی‌های تلفن‌همراه به كامپیوترهای آینده تبدیل‌خواهند شد و از همین زمان بود كه رقابت‌ها آغاز شد و به شدت اوج گرفت. در اواخر تابستان گذشته، اپل با جلوگیری از فروش دو برنامه گوگل برای كاربران آی‌فون این سؤال را بر سر زبان‌ها انداخت كه اپل تا چه حد در برابر ارائه برنامه‌های مختلف شركت گوگل روی گوشی‌های آی‌فون كوتاه خواهد آمد.


در ماه آگوست سال 2009، اشمیت هیئت‌مدیره اپل را ترك كرد. جابز در آن زمان گفت: «متأسفانه هرچه گوگل خود را بیشتر وارد حوزه كسب‌وكار اصلی اپل كند، تأثیرگذاری اریك به عنوان یكی از اعضای هیئت‌مدیره اپل کمتر خواهد شد، زیرا مجبور خواهدبود از شرکت در بخش بزرگ‌تری از جلسه‌های ما سر باز زند.» حال هر دو شركت وارد یك مرحله جدید و رقابت و دشمنی بیشتر شده‌اند.


گوگل كه توانسته چندین شركت سازنده تلفن‌همراه دیگر را نیز به استفاده از سیستم‌عامل آندروئید تشویق كند با ارائه Nexus One و ورود به عرصه رقابت در تولید سخت‌افزار، به یك تهدید جدی برای آی‌فون تبدیل شده است. طبق گفته منابع آگاه شركت اپل نیز با خرید Quattro، امیدوار است تا انواع كاملاً جدیدی از تبلیغات را
برای گوشی‌های تلفن‌همراه ایجاد كند.


هدف اپل این نیست كه با گوگل در زمینه موتورهای جست‌وجو رقابت كند، بلكه این شرکت می‌خواهد جست‌وجو در گوشی‌های تلفن‌همراه را به كاری پیش‌و‌پاافتاده تبدیل كند. کریس کانینگهام مؤسس گروه تبلیغات روی گوشی‌های موبایل با نام Appssavvy می‌گوید: «اپل و گوگل هر دو به دنبال سهم بیشتر از بازار
هستند و برای نبردنهایی خود را تجهیز می‌کنند.»


کیتی کاتن سخنگوی اپل، از صحبت درباره برنامه‌های آتی شركت در زمینه تبلیغات یا روابط آن‌ها با گوگل خودداری كرد. طبق اظهارات کیتی واتسن، سخنگوی گوگل، این شرکت مدیران ارشد را درگیر حواشی این موضوع نخواهدکرد. یکی از بیـانــات او که به نایب‌رئیس بخــش مهنــدسی گوگل، یعنی ویک گاندوترا نسبت داده می‌شود، این است که «اپل شریک ارزشمندی برای ما است و ما برای کمک به پیش‌راندن کل اکوسیستم موبایل، به همکاری نزدیک با آن‌ها ادامه خواهیم داد.»

حركت به سمت دنیای موبایل
دنیای فناوری نیز داستان‌های زیادی را از رقابت‌های افسانه‌ای به خاطر دارد. آی‌بی‌ام در برابر Digital Equipment Corp، مایکروسافت در برابر نت‌اسکیپ و امریکا آنلاین در برابر یاهو. اما شاید رقابت بین اپل و گوگل از همه موارد قبلی دیدنی‌تر باشد. از نظر مشتریان، هر دو شركت از اعتبار بالایی برخوردارند و جایگاهی مشابه با ستاره‌های سینما یا ورزشكاران حرفه‌ای دارند. هر یك از آن‌ها چندین میلیارد سرمایه داشته و مؤسسان هر دو شركت، افرادی آینده‌نگر و دوراندیش هستند و آرزوهای بزرگی را برای بازار اسمارت‌فون‌ها، مرورگرهای وب و كامپیوترهای لوحی در سر می‌پرورانند و همین مسئله آن‌ها را به رقابت با یكدیگر سوق می‌دهد.


نخستین و نزدیك‌ترین زمینه رقابت بین این دو شركت بازار گوشی‌های موبایل خواهد بود. تحلیل‌گرانی كه برای نخستین بار آینده اینترنت را پیش‌بینی كردند، این بار همان احساس را درباره پتانسیل‌های بازار اسمارت‌فون‌ها دارند. مری میکر در مؤسسه Morgan Stanley پیش‌بینی می‌كند كه در عرض پنج سال آینده تعداد كاربران اینترنت از طریق گوشی‌های موبایل از تعداد كاربران اینترنت از طریق كامپیوتر پیشی خواهد گرفت. استفاده از اینترنت از طریق كامپیوترهای دسکتاپ به ظهور گوگل، eBay و یاهو منجر شد، اما برندگان دنیای موبایل تازه در حال ظهور هستند. داگ کلینتون یك تحلیل‌گر در Piper Jaffray می‌گوید: «مسئله اصلی بیش از آن‌که درگیرشدن در جنگ فردا باشد، پیروزی در نبرد امروز است.» در حال حاضر، میلیاردها دلار درآمد در عرصه گوشی‌های تلفن، نرم‌افزار و سرویس‌های آن‌ها به دست می‌آید.


درآمد حاصل از تبلیغات در گوشی‌های موبایل ناچیز است. طبق تحقیقات مؤسسه گارتنر، كل سود این بازار در سال قبل، دو میلیارد دلار بود كه در مقایسه با شصت میلیارد دلار سود دنیای وب رقم ناچیزی است. اما یافتن روش‌هایی برای پرسود كردن این كار خیلی با اهمیت‌تر از وارد شدن در این رقابت و در دست گرفتن سهم رقبا است. در این میان، شركتی كه بتواند برای آگهی‌های موبایل بازار هدف پیدا كند و با انبوه برنامه‌نویسان بازار موبایل هماهنگ باشد، درنهایت به بهترین نتیجه ممكن می‌رسد.


با ایجاد بهترین و قوی‌ترین اكوسیستم از برنامه‌ها و ابزارها سایر نیازها فراهم می‌شود و شما می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید. دیوید هایمن، مدیرعامل شركت MOG که یک سرویس‌دهنده موسیقی اینترنتی است و در زمینه برنامه‌های موبایل نیز فعال است، در این زمینه می‌گوید: «پلتفرم موبایلی كه بتواند بیشترین راه‌ها را برای پول درآوردن فراهم كند، برنده خواهد بود.»

عصر تقابل بین بزرگان | اپل و گوگل كه زمانی متحدین نزدیك هم به شمار می‌آمدند، در حال رقابت شدید در بازارهای نوظهور هستند.

اسمارت‌فون
اپل توانسته‌ با ارائه آی‌فون در عرض سه سال، چهارده درصد از بازار اسمارت‌فون را از آن خود كند. هدف اصلی گوگل این است كه شركای سخت‌افزاری خود را به استفاده از سیستم‌عامل آندروئید تشویق كند كه در حال حاضر سهم كوچكی از بازار را در اختیار دارد. بنابراین، گوگل با ارائه Nexus One به نوعی در حال رقابت و به خطر انداختن موقعیت سایر سازندگان اسمارت‌فون‌ها است.

 


نرم‌افزار موبایل
بیش از 125هزار برنامه كه كاربران آی‌فون می‌توانند از اینترنت دانلود كنند، به شدت بر موقعیت تجهیزات اپل تأثیر گذاشته‌است و بر نحوه استفاده كاربران از گوشی‌های تلفن همراه‌ تأثیر زیادی دارد. به جای استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل، كاربران آی‌فون می‌توانند از برنامه New York Times برای دسترسی به اخبار یا از Yelp برای دسترسی به رستوران‌های محلی استفاده‌كنند. در حال حاضر، گوگل تنها با ارائه هجده‌هزار برنامه برای آندروئید از اپل خیلی فاصله دارد.


صنعت تبلیغات
كسب‌وكار اصلی گوگل تبلیغات است و تقریباً همه درآمد این شركت از تبلیغات متنی كه در كنار نتایج جست‌وجوها ظاهر می‌شود، به دست می‌آید. اپل نیز سعی دارد وارد بازار و صنعت تبلیغات شود.
از طرفی گوگل نیز به این بازار جدید چشم دوخته‌ و سعی دارد با ایجاد راه‌های جدید در برنامه‌های تحت آی‌فون و دیگر تجهیزات اپل به انتشار تبلیغات بپردازد.

 

كامپیوترهای شخصی
اپل هنوز چهل درصد از درآمد خود را از كامپیوترهای مک به دست می‌آورد كه سیستم‌عامل این شركت روی آن‌ها نصب است. در حال حاضر گوگل در حال توسعه آندروئید است كه روی دستگاه‌های رقبا قابل نصب است و یك سیستم‌عامل مجزا با نام Chrome OS را برای كارهای ساده نظیر گشت‌وگذار در اینترنت، طراحی كرده‌است. هر دو شركت به زودی به سراغ بازار کامپیوترهای لوحی نیز خواهند رفت.


سرگرمی
در حالی‌كه اپل به بزرگ‌ترین خرده‌فروش آهنگ و موزیك تبدیل شده‌است، گوگل به تازگی استفاده از موتور جست‌وجو را برای راهنمایی كاربران به صفحه رقبای اپل آغاز كرده تا آهنگ‌های آن‌ها را گوش داده و خریداری کنند. گوگل مالك بزرگ‌ترین سایت به اشتراک‌گذاری ویدیو است و اپل در حال افزودن ویدیوهای بیشتر به iTunes است. خبرهایی نیز منتشر شده مبنی بر این كه این شركت در حال بررسی همكاری با شركت‌های مختلف است تا سرویسی شبیه ارتباطات كابلی برای ارائه برنامه‌های CBS، ABC و... ارائه دهد.


تملك و خرید‌های جدید
اپل و گوگل با سرمایه 23 و 22 میلیارد دلاری به طور مداوم در حال رقابت برای شروع كار در زمینه‌های جدید هستند.
گوگل شركت ارائه‌دهنده خدمات ارائه آگهی با نام AdMob را خرید و سال گذشته نیز اپل سایت پخش موسیقی اینترنتی با نام LaLa را خریداری کرد. اپل در حال افزودن بر شمار كاربران و پردازش‌ها است تا در این رقابت برنده شود.

 


اپل اعتبار و صلاحیت بالایی برای تأسیس این اكوسیستم دارد. برنامه‌نویسان بیش از 125هزار برنامه برای تجهیزات اپل نوشته‌اند كه هفت برابر تعداد برنامه نوشته شده برای آندروئید است. طبق آمارهای مؤسسه تحقیقاتی IDC تنوع بی‌پایان برنامه‌ها به اپل كمك كرده تا به سرعت بتواند چهارده‌درصد از بازار اسمارت‌فون‌ها را از آن خود كند كه در مقایسه با سهم 3,5 درصدی تجهیزات هوشمند مجهز به سیستم‌عامل آندروئید رقم قابل‌توجهی است. اما در عرض چندماه گذشته تعداد بیشتری از برنامه‌نویسان گوشی‌های تلفن همراه از این كه دیگر نمی‌توانند از این راه درآمد كسب كنند، معترض هستند.


برنامه‌های رایگان، به یك مسئله عادی تبدیل شده و شركت‌های بسیار كمی هستنند كه بتوانند برنامه‌هایی با قیمت بیش از 99 سنت را به فروش برسانند. بعضی از برنامه‌نویسان از طریق درج تبلیغات در داخل برنامه‌های خود درآمد كسب‌كرده‌اند، اما پرداخت‌های انجام‌شده به آن‌ها نیز رقم كمی است، زیرا این آگهی‌ها در مقایسه با بنرهای دنیای وب كم‌تأثیرتر و كوچك‌تر هستند. طبق گفته منابع نزدیك به جابز، او اعتقاد دارد كه دنیای آگهی‌ها روی گوشی‌های موبایل تازه در حال رشد است و استفاده از این فرصت می‌تواند اپل را قوی‌تر و شكست‌ناپذیرتر كند.


هیچ كس از رقابت در این بازار كوتاه نمی‌آید و دو منبع نزدیك به شركت می‌گویند، زمانی كه این كار ذوق زیبایی‌شناسی جابز و همفكرانش را تحریك می‌كند، آن‌ها به دنبال روشی برای دگرگونی كامل در تبلیغات گوشی‌های موبایل هستند، همان‌گونه كه انقلابی را در بازار پخش‌كننده‌های موسیقی و اسمارت‌فون‌ها پدید آوردند. این البته تاکنون درباره برنامه‌های خاص اپل هیچ حرفی به میان نیامده است، اما رویكردها و راهكارهای مختلفی برای ارائه تبلیغات وجود دارد. اپل می‌تواند از داده‌های كاربران و فناوری مكان‌یابی جغرافیایی خود استفاده كند تا تبلیغات مرتبط‌تری را در اختیار كاربران قرار دهد، به عنوان مثال كاربری كه در زمان ناهار به گشت‌وگذار در اینترنت می‌پردازد، چندین آگهی مرتبط با نزدیك‌ترین رستوارن‌ها را روی گوشی خود مشاهده كند. همچنین می‌توان به روش‌هایی خلاقانه از قابلیت‌های گوشی‌های آی‌فون استفاده كرد تا برای مثال كسی با تكان دادن سریع گوشی برنده شود و امتیاز خاصی بگیرد، همان‌طور كه در بازی‌های مبتنی بر تاس این اتفاق رخ می‌دهد.


اپل دریافته است كه برای استفاده از این پتانسیل‌ها، به شبكه‌ای از آگهی‌دهنده‌ها و همچنین به یك فناوری نیاز دارد كه بتواند آگهی‌های مناسب را با توجه به ویژگی‌های رفتاری مشتریان به آن‌ها ارسال كند. در زمستان سال 2009 اپل در مزایده فروش AdMob كه برترین شركت در صنعت نوظهور تبلیغات در گوشی‌های همراه به شمار می‌رود، شركت كرد. این تصمیم كاملاً بیانگر اهداف اپل بود، زیرا بیش از نیمی از آگهی‌های AdMob برای آی‌فون و iPod Touch ارسال می‌شد. اما قبل از آن‌كه اپل بتواند معامله را یكسره كند، گوگل وارد میدان شد و در هشتم نوامبر اعلام كرد كه شركت مذكور را با قیمت باورنکردنی 750 میلیون دلار خریداری كرده‌است.


شركت اپل كه در نخستین معامله در این زمینه شكست خورده‌بود، به سرعت به سراغ Quattro Wireless رفت كه نزدیك‌ترین رقیب AdMob به شمار می‌رفت. گفته می‌شود که جابز، مدیرعامل سابق Quattro، اندرو میلر را به‌عنوان نایب‌رئیس شركت خود در زمینه تبلیغات از طریق آگهی‌ روی گوشی موبایل منصوب كرد. نایب‌رئیس، یك مقام نادر در شركت اپل به شمار می‌رود و میلر نخستین كسی است كه تاكنون توانسته این مقام را در زمینه ارائه تبلیغات آنلاین به دست آورد. اپل همچنین یك متخصص از M&A را استخدام كرده است تا در معاملات رقابت بهتری را انجام دهد.


تقریباً برای هر شركتی، رقابت با گوگل در زمینه تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو، یك كار احمقانه به شمار می‌رود. گوگل بر بازار جست‌وجوی سنتی حكومت می‌كند و بیش از 65 درصد بازار را در اختیار دارد و سهم این شركت در جست‌وجو روی گوشی‌های موبایل، از این رقم نیز بالاتر است. بیشتر از یك میلیون كسب‌و‌كار در مزایده كلمات كلیدی [برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله رازهای اقتصادی Goolenomi  در شماره  101  مراجعه کنید] شركت می‌كنند تا آگهی‌های خود را در كنار نتایج جست‌وجو به نمایش گذارند و بیشتر متخصصان به موازات افزایش استفاده از گوشی‌های موبایل برای كارهای كامپیوتری پیش‌بینی می‌كنند كه شركت‌ها نیز به سمت استفاده بهتر از این ابزارها حركت كنند.


اما جست‌وجو از طریق گوشی‌های موبایل هنوز برنده نهایی خود را پیدانكرده‌است. مؤسسه گارتنر تخمین می‌زند كه سال گذشته و در سراسر جهان 924 میلیون دلار  در زمینه آگهی از طریق گوشی‌های موبایل هزینه شده‌است. مشكل این است كه رفتار كاربران هنگام استفاده از كامپیوتر و تجهیزات قابل‌حمل، متفاوت است. خیلی از مردم از این‌كه در گوشی‌های خود از نوارابزارهای جست‌وجو استفاده كنند، احساس خوبی ندارند و برایشان ارسال درخواست‌ها با استفاده از صفحه كلید این دستگاه خیلی آسان نیست.


جست‌وجو در آگهی‌ها نیز كم‌تأثیرتر است، زیرا كسی تمایل ندارد كه صفحه مرورگر گوشی تلفن‌همراه خود را با آگهی پر كند. در بسیاری از موارد، تبلیغ، خیلی مؤثرتر است. با این كار کاربر مراحل كمتری را طی می‌کند و به‌عنوان مثال، سریع‌تر می‌تواند شما را به نزدیك‌ترین رستوران فروش سوشی راهنمایی كند كه این كار با استفاده از آگهی‌های گروه Urbanspoon یا Yelp امكان‌پذیر می‌شود و جایگزین مناسبی برای تایپ كردن عبارت «best local sushi» در نوار ابزار جست‌وجو و بررسی نتیجه است. جاناتان یارمیس عضو گروه مشاوران Ovum می‌گوید:
«اریك اشمیت ادعا می‌كند كه مشكلات مربوط به جست‌وجو تا 99 درصد حل شده‌است، اما آیا این تعریف از خود است؟ خود این مسئله كه باید برای یافتن خواسته خود به سراغ نوار جست‌وجو برویم، نشانی از عدم موفقیت این روش در آینده است.»در این میان، اپل انباره‌ای از داده‌های ارزشمند دارد كه می‌تواند برای دنیای كسب‌وكار و تبلیغات این شركت ارزش افزوده زیادی ایجاد كند.


این شركت می‌داند كه مشتریان كدام برنامه‌ها، پادکست‌ها، ویدیوها و آهنگ‌ها را از iTunes دریافت می‌كنند و در بسیاری از موارد، اطلاعات دقیقی از مشتریان نظیر شماره كارت اعتباری و آدرس منزل آن‌ها دارد. این اطلاعات به اپل امكان می‌دهد تبلیغات و تجارت الكترونیك را به روش‌های جدید با هم تركیب كند، به‌خصوص كه این كار به واسطه خرید Quattro شكل جدیدی به خود می‌گیرد.


این شرکت برقراری ارتباط با آگهی‌دهنده‌ها را از چندی پیش آغاز کرده‌است كه از جمله آن‌ها می‌توان به فورد، Netflix و Procter & Gamble اشاره كرد. Quattro به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا بدانند که آگهی‌ها را كی و كجا در سایت‌های مطرح مانند  Sports Illustrated و CBS News قرار دهند. با تركیب فناوری ارائه خدمات در زمینه تبلیغات كه از طریق شركت Quattro  به ارمغان رسیده و تركیب آن با سرویس تبلیغاتی خود، شركت اپل می‌تواند به شركت‌های ارائه تبلیغات بگوید كه چند بار و تحت چه شرایطی، یك شخص روی آگهی خاصی كلیك می‌كند.


کوین لی، مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی Didit می‌گوید: «اپل جزء معدود شركت‌هایی است كه می‌تواند در این زمینه با گوگل رقابت كند.» این فناوری همچنین در كامپیوتر لوحی اپل [یعنی iPade که در اواخر ماه ژانویه عرضه شد] نیز قابل استفاده خواهد بود.


امنیت از زبان آمار و ارقام
زمانی كه گوگل در سال 2007 سیستم‌عامل آندروئید را عرضه كرد، اعلام كرد كه این شركت روی تولید نرم‌افزار سیستم‌عامل متمركز خواهد شد و تولید تجهیزات موبایل را به شركت‌های مطرح در این زمینه مانند موتورولا و اچ‌تی‌سی واگذار خواهد كرد. راهبرد این شركت شبیه راهبرد مایكروسافت در بازار كامپیوترهای شخصی بود به این معنا كه با ده‌ها شركت همكاری كنند تا بازارهای مختلف و متنوعی را هدف قرار دهند.
اندی روبین، مدیر واحد تجاری آندروئید بعد از ارائه Nexus One می‌گوید: «مهم این نیست كه یك، دو، سی یا حتی صد محصول مختلف تولید كنید، آنچه اهمیت دارد این است كه همه آن‌ها از یك نرم‌افزار واحد استفاده كنند.»


با این حال، ارائه Nexus One نشان می‌دهد گوگل نگران آن است كه آندروئید نتواند سهم مناسبی از بازار كسب كند. نایب رئیس واحد مدیریت محصولات گوگل، ماریو کوییر می‌گوید: «میزان حجم، تعداد و گوناگونی گوشی‌های آندروئید در بازار امروز فراتر از خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های ما است، اما ما می‌خواهیم كارهای بیشتری انجام دهیم.» بازار اسمارت‌فون، به قدری مهم است كه گوگل نمی‌تواند به سایر شركت‌ها برای دسترسی موفق به بازار اطمینان كند.


ارائه Nexus One یك حركت نو و همراه با جسارت است و گوگل امیدوار است كه بتواند با این كار جای پایی در بازار اسمارت‌فون ایجاد كند و مسیر و آینده بازار را آن طور كه می‌خواهد رقم بزند. البته ارائه Nexus One بی‌خطر نیست. به این ترتیب، ارائه‌دهندگان سخت‌افزار برای آندروئید نیز شروع به رقابت با كسی می‌كنند كه قرار بود، شریك آن‌ها باشد. ادوارد جِی زندر، مدیرعامل سابق شركت موتورولا می‌گوید: «اگر Nexus One محصول خوبی باشد، در این صورت چه كسی به فكر خرید محصول مشابه آن خواهد بود. حداقل مایكروسافت، هیچ‌گاه كامپیوتری را به نام خود ارائه نكرد.»


در همین گیرودار؛ گوگل از حساسیت موقعیت خود در تبلیغات روی تجهیزات موبایل آگاه است و به شدت به دنبال ارتقای جایگاه خود است. اشمیت معتقد است، تبلیغات روی تجهیزات موبایل دیر یا زود از تبلیغات در كامپیوترهای شخصی مهم‌تر خواهد شد و علت اصلی این موضوع نیز شخصی‌بودن و مشخص بودن محیط تجهیزات موبایل است. هر چند گوگل نیز از ارائه جزئیات درباره برنامه‌های آتی خود در این بازار، صرف‌نظر کرد، اما این فكر را در سرها انداخت كه شاید به زودی گوشی‌های رایگانی برای مشتریان ارائه دهد كه تبلیغات در آن‌ها به سود منجر شود.

آیا اپل برای خرید شركت‌ها آماده است؟

اپل به‌تازگی،‌ یك متخصص امور بانكی را از Goldman Sachs استخدام كرده و می‌خواهد با قدرت بیشتری به تملك شركت‌های جدید بپردازد.با نگاهی به تاریخ این شركت در می‌یابیم، كه جابز هیچ‌گاه تمایلی برای خرید شركت‌های دیگر نداشته است. از سال 1997 كه او به عنوان مدیرعامل به اپل بازگشت، این شركت تنها یازده شركت كوچك دیگر را خریداری كرده‌است كه در مقایسه با شركت‌های هم‌تراز خود در دره سیلیكون، نظیر سیسکو یا اچ‌پی، تعداد بسیار ناچیزی است. به‌عنوان مثال، گوگل فقط در هجده ماه گذشته، یازده شركت را خریداری كرده‌است.


سال گذشته، اپل بدون سروصدا، آدرین پریکا، یكی از متخصصان بانك سرمایه‌گذاری Goldman Sachs را استخدام كرد تا به شركت در كاهش قیمت خریدها كمك كند. منابع مختلف نزدیك به اپل می‌گویند، اپل معتقد است، پریکا، نخستین متخصص M&A درمیان کارکنان است. همچنین شركت در زمینه خرید سایر شركت‌ها، سرعت بیشتری به كار خود داده‌است، به طوری كه از یازده خرید اپل، سه مورد آن در طول پنج ماه گذشته انجام شده كه از جمله آن‌ها می‌توان به خرید 275 میلیون دلاری شركتQuattro Wireless اشاره كرد كه از زمان بازگشت جابز، بزرگ‌ترین خرید این شركت به شمار می‌رود.مایکل کواتینتز یكی از شركا و سرمایه‌گذاران عمومی این شركت در گروه Azure Capital Partners در دره سیلیكون می‌گوید: «اپل به واسطه ثبات و قدرت بالای سهام خود می‌تواند در موقعیتی قرار گیرد كه به‌راحتی به این‌گونه خرید‌ها دست زند.» سخنگوی اپل، کیتی کاتن از صحبت درباره راهبردهایی که به خرید شركت‌های جدید در اپل منجر می‌شود، خودداری كرد و حتی در مورد این كه آیا این شركت در گذشته نیز متخصصی را در زمینه خریدهای خود داشته یا خیر، حرفی نزد.


جابز سال‌ها است كه ترجیح می‌دهد این شركت فناوری‌های مورد نیاز خود را در داخل شركت تولید و پیاده‌سازی كند و از ریسك یكپارچه‌سازی با سایر شركت‌ها و وارد كردن آن‌ها به حیطه و فرهنگ بی‌نظیر این شركت خودداری می‌كند.


در گذشته، هیچ تلاش سازمان‌یافته‌ای برای فعالیت‌های نوع M&A در این شركت وجود نداشت، این مطلب را سه نفر از مدیران اجرایی سابق اپل تأیید كردند. به جای این كارها، مدیران تجاری در این شركت، باید پیشنهادهایی را كه در بازار برای فروش وجود داشت، زیر نظر می‌گرفتند و فقط در صورتی‌كه نفعی در انجام یك معامله بود‌ آ‌‌ن‌را به جابز گزارش می‌كردند و بعد از تأیید او كسی كه نظر داده‌بود، یك گروه اولیه تشكیل می‌داد تا جلسه‌ها و قراردادهای توافقی و مسائل مدیریتی را بررسی كنند. یكی از این مدیران می‌گوید: «این فرآیند مستلزم انجام مجموعه گسترده‌ای از كارهای مختلف بود.»اما اپل، سال گذشته بازنده یك مزایده شد،‌ زیرا تصمیمی همراه با شك گرفته‌بود. درحالی كه این شركت در حال مذاكره با یك شركت ارائه‌دهنده آگهی در گوشی‌های هوشمند بود،‌ گوگل از راه رسید و به سرعت شركت مذكور را به قیمت 750 میلیون دلار خریداری كرد.


چهار منبع نزدیك به گوگل می‌گویند، پریکا كمك كرد تا اپل مطمئن شود كه در معامله بعدی، اشتباهی مرتكب نخواهد شد. اواخر سال گذشته، اپل وارد معامله برای خرید سایت Lala.com شد كه در آن مورد، گوگل و چندین خریدار بالقوه دیگر وارد عرصه رقابت شده‌بودند. در این مورد شركت خیلی سریع حركت كرد و در عرض چند هفته معامله را نهایی كرد كه از زمان معمول برای این كار،‌ یعنی دو یا سه ماه، خیلی كمتر است. معلوم بود كه اپل این بار نمی‌خواهد بازنده باشد، به‌خصوص به رقیب اصلی خود یعنی گوگل. یكی از سرمایه‌گذاران دره سیلیکون می‌گوید: «آن‌ها همیشه در عرصه M&A كند حركت می‌كردند، اما این روند در حال تغییر است.»


پریکا، از لحاظ شخصیتی معروف، فردی رك و دوست‌داشتنی است. او از West Point فارغ‌التحصیل شده است، در حالی‌كه او به‌طورمستقیم با جابز كار نمی‌كند و جزئی از گروه ارشد اپل نیست، اما یك متخصص سرمایه‌گذاری كه سال‌ها با اپل همكاری كرده‌است، می‌گوید: «او از لحاظ شخصیتی،‌ ماهیتی دارد كه با سایر كارمندان اپل متفاوت است.»


به هرحال، دلایل استراتژیك واضحی وجود دارد كه نشان می‌دهد اپل هم می‌خواهدتوجه بیشتری به خرید سایر
شركت‌ها نشان دهد. شركت در حال گذر از وضعیت سنتی خود است و در حال ورود به عرضه اسمارت‌فون‌ها و محاسبات همراه است. به موازات شکل‌گیری دنیای محاسبات همراه اپل، گوگل، نوكیا و سایر غول‌های عرصه فناوری، در زمینه یافتن (و خرید) شرکت‌های نوظهوری كه بتوانند آن‌ها را در عرصه‌های جدید یاری دهند، فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهد. درباره اپل این شركت توانایی خرید تا مرز 23 میلیارد دلار را دارد و برای خرید‌های جدید از پشتیبانی كوتاه‌مدت خوب بهره‌مند است. بیل وایمن یك تحلیل‌گر در مؤسسه International Strategy & Investemnt می‌گوید: «مدل كسب‌وكار آن‌ها در حال تكامل است و می‌توان انتظار داشت كه افق‌های كاری خود را گسترش دهند.»


بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند، اپل به این زودی‌ها هیچ معامله بزرگی نخواهد داشت. این شركت در حال وارد كردن سرمایه چندمیلیاردی خود در عرصه‌هایی است كه زمینه تخصصی دیگران به شمار می‌رود. وایمن می‌گوید، اپل به طور ذاتی یك شركت دائماً در حال رشد است و همیشه تمایل داشته كه در زمینه خرید شركت‌های دیگر محتاطانه عمل كند. یكی از مدیران اجرایی سابق نوكیا، ریچ جروسن می‌گوید، شركت‌های بزرگ مانند گوگل همیشه به دنبال خرید شركت‌هایی هستند كه در زمینه‌های كاری مستعد پیشرفت فعالیت دارند و همیشه صبر می‌كنند تا ببیند كدام شركت است كه به شركت اصلی در آن زمینه كاری تبدیل می‌شود. اما درباره اپل شرایط فرق می‌كند. او می‌گوید: «الگویی كه در اپل وجود دارد همیشه از این اصل تبعیت می‌كند كه آن‌ها فقط شركت‌های خیلی خیلی كوچك را خریداری می‌كنند.»

 


جان متکالف، مشاور فنی‌ای كه با گوگل در پروژه‌های مرتبط با موبایل همكاری كرده‌است، می‌گوید: «اگر گوگل بتواند این كار را انجام دهد، در این صورت بی‌رقیب خواهد شد و اپل نخواهد توانست هیچ عكس‌العملی در برابر آن داشته‌باشد.»


البته اپل و گوگل می‌توانند با حركت دنیای محاسبات به سمت تجهیزات موبایل، در كار خود موفق و پیشرو باشند. اما در این میان بازنده‌هایی وجود خواهد داشت. مایكروسافت به سرعت در حال محو شدن از بازار اسمارت‌فون است، چرا که سازندگان این گونه تجهیزات به سرعت در حال دور شدن از ویندوزموبایل هستند، زیرا برنامه‌ها و برنامه‌نویسان آن با برنامه‌هایی كه برای آندروئید و اپل وجود دارد، قابل مقایسه نیست. نوکیا نیز وضعیت ناگواری دارد؛ فروشگاه آنلاین Ovi این شرکت در رقابت با فروشگاه iTunes اپل گمنام به‌حساب می‌آید و سایر شركت‌ها نظیر سامسونگ و ال‌جی كه سال‌ها به دلیل فناوری‌های پیشرفته خود مشهور بودند نیز در حال از دست دادن سهم خود از این بازار هستند. شاو وو، تحلیل‌گر مؤسسه Kaufman Bros می‌گوید: «سازنده‌های قدیمی گوشی‌های تلفن‌همراه هرگز عادت نداشتند به نرم‌افزار یا توسعه‌دهندگان بپردازند. این کار در ذات آن‌ها نیست، اما دنیا به این سمت حركت می‌كند.»

 

پرواز بر فراز ابرها
بعضی از تحلیل‌گران معتقدند، جنگ بین اپل و گوگل در ماه‌های آتی، شدیدتر می‌شود. یارمیس از مؤسسه Ovum معتقد است، ممكن است اپل به زودی موتور جست‌وجوی پیش‌فرض خود را از گوگل به مورد دیگری تغییر دهد تا گوگل را از داده‌های سیستم‌های موبایل محروم كند؛ اطلاعاتی كه می‌تواند به این شركت در ارتقای موقعیت خود برای تبلیغات با استفاده از فناوری آندروئید یاری كند. شاید جابز تن به معامله‌ای با مایكروسافت بدهد و Bing را به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سیستم‌های خود تبدیل كند یا حتی پروژه موتور جست‌وجوی خود را آغاز كند. یارمیس می‌گوید: «من به شدت انتظار دارم كه اپل پروژه‌ای را در زمینه موتورهای جست‌وجو آغاز كند. اگر این همه پول در تبلیغات نهفته است، چرا اپل باید اجازه دهد كه این پول از طریق گوشی‌های آی‌فون به جیب گوگل سرازیر شود.»

اپل در مقابل گوگل

 

رقابت پرهیجان بین گوگل و اپل به بازار سهام کشیده است، بازاری كه در آن سهام این دو شركت به واسطه سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مختلف در اوج است. با توجه به آمار بلومبرگ مبنی بر نسبت 85 درصدی بین قیمت و درآمد سهام این شركت‌ها در جدول پانصد سهام اولStandard & Porr آن‌ها باید به طور دائم در حال رقابت برای پاسخ‌گویی به انتظارات سرمایه‌گذاران باشند.سرمایه‌گذاران در ابتدای سال 2009 به سهام گوگل و اپل هجوم آوردند، زیرا مشخص شد كه حتی یك ركود شدید هم نمی‌تواند تأثیری بر آن‌ها داشته‌باشد. سال گذشته قیمت سهام گوگل دو برابر شد و سهام اپل نیز 147 درصد رشد داشت.


البته اپل با شانس بیشتری برای حفظ ارزش جدید خود مواجه است: دوره‌ای طولانی از ارائه موفقیت‌آمیز محصولات جدید و مبتکرانه،‌ این کار را بازی‌ای هزینه‌بر اما کم‌مخاطره‌تر جلوه می‌دهد. گوگل كه 22 سال جوان‌تر از رقیب خود است، هنوز تلاش دارد تا از تخصص اصلی خود یعنی جست‌وجو در اینترنت فراتر رود.آلن لانکس از گروه مدیریت دارایی با نام Alan B. Lancz & Associates در اوهایو در دسامبر سال 2008 شروع به خرید سهام شركت‌های اپل و گوگل كرد. هنگامی كه سهام گوگل در آوریل از 365 بالاتر رفت، خرید را متوقف كرد و اكنون به ششصد دلار رسیده‌است.


سهام اپل كه اكنون به 210 دلار رسیده‌است ماه می گذشته از 130 گذشت. لانکس در ماه نوامبر تخمین قیمت شش ماهه خود را بالاتر برد و آن‌را به محدوده 620 تا 680 برای گوگل و 215 تا 235 برای اپل افزایش داد. او می‌گوید: «ما این دو شركت را دوست داریم، اما قطعاً در حال حاضر [سهام] آن‌ها را خریداری نخواهیم كرد.»


گوگل در زمینه بهبود وضعیت آسیب‌پذیر‌تر از حد توقع است. در سال 2009 این شركت با كاهش هزینه‌ها بر درآمدهای خود افزود، اما رشد فروش در طول دوازده ماه گذشته از 31,4 به 8,4 درصد كاهش یافته‌است (فروش اپل نیز تنها 12,5 درصد افزایش داشت كه نصف میزان سال قبل بود).


مایکل شینیک یك مدیر سهام درWasatch Advisor می‌گوید: «بیشتر مدل كسب‌وكار گوگل بر كسب درآمد از سرمایه‌گذاری استوار است.» رقابت در عرصه وب در حال كاستن از قیمت آگهی‌ها است و در عین حال ركود اقتصادی نیز باعث كاهش بودجه تبلیغات شركت‌ها شده‌است.


شینیک می‌گوید: «برای گوگل افزایش نوع درآمدها در طول چند سال گذشته سال‌به‌سال دشوار‌تر شده‌است.» میانگین تخمین تحلیل‌گران برای رشد گوگل حدود شانزده درصد است كه این مورد براساس داده‌ها و تخمین‌های Bloomberg عنوان می‌شود، در حالی‌كه این عدد برای اپل 23 درصد است.

برگ برنده در عرصه اقتصاد
اپل مقاومت بیشتری در برابر ركود از خود نشان داد و بعضی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌كنند كه شركت با ارائه گزارش درآمد خود در 25 ژانویه، با یك رشد ناگهانی مواجه خواهد شد. مزیت این شركت،‌ ارائه محصولات جدیدی است كه مورد علاقه مشتریان واقع می‌شود. مایکل پایتاش تحلیل‌‌گر صنعتی در بنیاد ING Growth & Income می‌گوید: «من هیچ غول فناوری را نمی‌شناسم كه بتواند به این خوبی در حوزه‌های خارج از تخصص خود نیز به نوآوری دست بزند.»


آنکِر کراوفورد، یکی از سرمایه‌گذاران شركت اپل و نایب‌رئیس و تحلیل‌گر گروه Fred Alger Management در نیویورك، یادآور می‌شود كه با وجود عمومیت مک و آی‌فون‌ هنوز شركت اپل سهم بسیار كوچكی در بازار كامپیوترهای شخصی و گوشی‌ها دارد. او می‌گوید: «اپل قطعاً می‌تواند سهم خود را از بازار کامپیوترها و گوشی‌ها دوبرابر كند.»هم اپل و هم گوگل‌ به عنوان بازیگران برتر در بازارهای با رشد سریع هستند و مزیت‌هایی دارند كه خرید سهام آن‌ها نسبت به خرید سهام رقبایشان را توجیه می‌كند.


به‌عنوان مثال، در عرضه اسمارت‌فون‌ها رقابت به نفع هر دو شركت است، زیرا آن‌ها به این ترتیب سهم بیشتری را نسبت به رقبای شناخته‌شده خود به دست می‌آورند. با وجود این، موانع جدی باقی می‌ماند و بازاری كه در آن هستند، به سرعت در حال رشد و تغییر است.  

مشاور فنی جان متکالف وضعیت پیش‌رو را این طور شرح می‌دهد: «گوگل هنوز نمی‌داند قرار است در چه عرصه‌ای فعالیت كند. این شركت قدرتمند، مانند مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی است كه سعی در ایجاد چینش مناسب دارند. در سمت دیگر اپل قرار دارد كه دقیقاً می‌داند بازار هدف او چیست و همین مسئله است كه رقابت را فوق‌العاده جذاب می‌كند.»

 

 

هر اتفاقی كه رخ دهد، كاملاً واضح است كه اپل و گوگل بیشتر از این‌ها مقابل هم قرار خواهند گرفت. آندروئید برای آی‌فون یك تهدید به شمار می‌آید و كسب‌وكار آی‌فون توانسته تا سی درصد از درآمد اپل را به خود اختصاص دهد. از سویی تقریباً همه رشد آتی صنعت جست‌وجو، در بازار تجهیزات موبایل رخ خواهد داد و مؤسسه Piper Jaffray پیش‌بینی می‌كند، 23,5 درصد از سهم بازار جست‌وجو تا سال 2016 به این صنعت اختصاص یابد، در حالی كه این سهم در حال حاضر كمتر از پنج درصد است. این موضوع زمینه را برای یك رویداد جدید در صنعت فراهم می‌كند.


آندرس ‌شیم، یكی از مؤسسان شركت سان مایکروسیستمز و یكی از نخستین سرمایه‌گذاران در گوگل می‌گوید: «این رقابت به شتاب بیشتر در نوآوری منجر خواهد شد. اپل با سرعت به جلو حركت می‌كند، اما وجود كسی كه در تعقیب آن‌ها باشد، حركت آن‌ها را سریع‌تر می‌كند. این موضوع به نفع مشتریان تمام می‌شود.»


با وجود این، در جنگ پیش‌روی آینده محاسبات، دوستی قربانی پیشرفت خواهد شد. جین مانستر از مؤسسه Piper Jaffray می‌گوید:«شما به خوبی تنشی را كه در حال شدید شدن است حس می‌كنید. تا قبل از ارائه Nexus One رقابت نامحسوس‌تر بود، اما آی‌فون دردانه اپل محسوب می‌شود و الان مسئله خیلی شدیدتر شده‌است.»





نوع مطلب : اخبار وب، 
برچسب ها : اپل، گوگل، رقابت اپل و گوگل، جنگ های غول های فناوری، مقایسه ی گوگل و اپل با هم.مسائل گوگل، مسائل اپل،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 19 دی 1389
Mohammad Chehregani
جمعه 24 شهریور 1396 03:16 بعد از ظهر
Howdy! Do you know if they make any plugins to help with
Search Engine Optimization? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good gains.

If you know of any please share. Thank you!
پنجشنبه 16 شهریور 1396 09:42 قبل از ظهر
I am really glad to read this website posts which includes tons of helpful facts, thanks for providing these data.
چهارشنبه 15 شهریور 1396 04:36 بعد از ظهر
Yes! Finally someone writes about foot pain.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو